admin@minstarsteel.com + 86-15995278604
Kamu di sini: Rumah » Berita » Berita Produk » Bagaimana kepingan keluli tahan karat dihasilkan

Bagaimana kepingan keluli tahan karat dihasilkan

Views:0     Pengarang:Editor tapak     Masa Terbitkan: 2020-10-28      Asal:Tapak

Bagaimana kepingan keluli tahan karat dihasilkan

Terdapat beberapa gred yang disebut keluli tahan karat, masing-masing dengan komposisi aloi yang sedikit berbeza, dan oleh itu ciri fizikalnya sedikit berbeza. Semua keluli mempunyai komposisi besi dan karbon asas yang sama, tetapi kepingan keluli tahan karat juga mengandungi dos kromium yang sihat — aloi yang memberikan tahan karat keluli tahan karatnya yang terkenal. Lembaran keluli tahan karat mesti mengandungi sekurang-kurangnya 10.5 peratus kromium. Bergantung pada gred, ia mungkin mengandungi tahap kromium yang jauh lebih tinggi, dan bahan paduan tambahan seperti molibdenum, nikel, titanium, aluminium, tembaga, nitrogen, fosfor atau selenium.

Artikel tersebut berisi berikut:

1, Langkah pertama menghasilkankepingan keluli tahan karatsedang lebur dan membuang

2, Langkah kedua menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah membentuk

3. Langkah ketiga menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah rawatan haba

4, Langkah keempat menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah penyahkodan

5, Langkah kelima menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah memotong

6, Langkah keenam menghasilkan kepingan keluli tahan karat sedang selesai

1, Langkah pertama menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah lebur dan pemutus

Bahan mentah mula-mula dicairkan bersama dalam tungku elektrik. Langkah ini biasanya memerlukan panas hingga 8 hingga 12 jam. Apabila lebur selesai, keluli cair dilemparkan ke dalam bentuk separuh siap. Ini termasuk mekar (bentuk segi empat tepat), billet (bentuk bulat atau persegi 1.5 inci atau ketebalan 3.8 sentimeter), papak, batang, dan pusingan tiub.

Membentuk. Seterusnya, keluli separuh siap menjalani operasi pembentukan, bermula dengan penggulungan panas, di mana lembaran keluli tahan karat dipanaskan dan melewati gulungan besar. Blooms dan billet dibentuk menjadi bar dan wayar, sementara papak dibentuk menjadi plat, jalur, dan kepingan. Bar boleh didapati dalam semua nilai dan berbentuk bulat, kotak, segi delapan, atau segi enam dengan ukuran 0.25 inci (.63 sentimeter). Kawat biasanya tersedia sehingga diameter atau ukuran hingga 0.5 inci (1.27 sentimeter). Tebal lebih dari 0.1875 inci (.47 sentimeter) dan lebar lebih dari 10 inci (25.4 sentimeter). Jalur selebar kurang dari 0,185 inci (0,47 sentimeter) dan lebar kurang dari 24 inci (61 sentimeter). Lembaran kurang dari 0.1875 (.47 sentimeter) tebal dan lebar lebih dari 24 (61 sentimeter).

2, Langkah kedua menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah membentuk

Seterusnya, baja separuh siap menjalani operasi pembentukan, bermula dengan penggulungan panas, di mana keluli dipanaskan dan melewati gulungan besar. Blooms dan billet dibentuk menjadi bar dan wayar, sementara papak dibentuk menjadi plat, jalur, dan kepingan. Bar boleh didapati dalam semua nilai dan berbentuk bulat, kotak, segi delapan, atau segi enam dengan ukuran 0.25 inci (.63 sentimeter). Kawat biasanya tersedia sehingga diameter atau ukuran hingga 0.5 inci (1.27 sentimeter). Tebal lebih dari 0.1875 inci (.47 sentimeter) dan lebar lebih dari 10 inci (25.4 sentimeter). Jalur selebar kurang dari 0,185 inci (0,47 sentimeter) dan lebar kurang dari 24 inci (61 sentimeter). Lembaran kurang dari 0.1875 (.47 sentimeter) tebal dan lebar lebih dari 24 (61 sentimeter).

3. Langkah ketiga menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah rawatan haba

rawatan haba di mana keluli dipanaskan dan disejukkan dalam keadaan terkawal untuk menghilangkan tekanan dalaman dan melembutkan logam. Beberapa keluli dirawat dengan haba untuk kekuatan yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, rawatan haba seperti ini - juga dikenali sebagai pengerasan usia - memerlukan kawalan yang berhati-hati, walaupun perubahan kecil dari suhu, waktu, atau kadar penyejukan yang disyorkan dapat mempengaruhi sifat-sifat tersebut. Suhu penuaan yang lebih rendah menghasilkan kekuatan tinggi dengan ketahanan fraktur yang rendah, sementara penuaan suhu yang lebih tinggi menghasilkan kekuatan yang lebih rendah dan bahan yang lebih keras.

Walaupun kadar pemanasan untuk mencapai suhu penuaan (900 hingga 1000 darjah Fahrenheit atau 482 hingga 537 darjah Celsius) tidak mempengaruhi sifat, kadar penyejukan berlaku. Rawatan pelindapkejutan (penyejukan cepat) selepas penuaan dapat meningkatkan ketangguhan tanpa kehilangan kekuatan yang ketara. Salah satu proses tersebut melibatkan air pelindap bahan dalam mandi air ais 35 darjah Fahrenheit (1.6 darjah Celsius) selama minimum dua jam.

4, Langkah keempat menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah penyahkodan

Penyepuhan menyebabkan timbunan atau penumpukan terbentuk pada keluli. Skala dapat dikeluarkan menggunakan beberapa proses. Salah satu kaedah yang paling biasa, pengawetan, menggunakan mandian asid nitrik-hidrofluorik untuk membersihkan baja. Dalam kaedah lain, elektroklean, arus elektrik diterapkan ke permukaan menggunakan katod dan asid fosforik, dan sisik dikeluarkan. Langkah penyepuhlindapan dan penyahgaraman berlaku pada peringkat yang berbeza bergantung pada jenis keluli yang diusahakan. Bar dan wayar, misalnya, melalui langkah membentuk lebih jauh (penggulungan lebih panas, penempaan, atau penyemperitan) setelah penggulungan panas awal sebelum disepuh dan dikurangkan. Lembaran dan jalur, sebaliknya, melalui langkah penyepuhlindapan dan penyahkodan awal sejurus selepas penggulungan panas. Setelah penggulungan sejuk (melewati gulungan pada suhu yang agak rendah), yang menghasilkan pengurangan ketebalan yang lebih jauh, kepingan dan jalur dilekatkan dan dikurangkan lagi. Langkah menggulung sejuk terakhir kemudian menyediakan keluli untuk pemprosesan terakhir.

5, Langkah kelima menghasilkan kepingan keluli tahan karat adalah memotong

Operasi pemotongan biasanya diperlukan untuk mendapatkan bentuk atau ukuran kosong yang diinginkan untuk memotong bahagian ke ukuran akhir. Pemotongan mekanikal dilakukan dengan pelbagai kaedah, termasuk gunting lurus menggunakan pisau guillotine, gunting bulatan menggunakan pisau bulat yang diposisikan secara mendatar dan menegak, menggergaji menggunakan bilah keluli berkelajuan tinggi, mengosongkan, dan menggigit. Blanking menggunakan pukulan logam dan mati untuk menebuk bentuknya dengan mencukur. Nibbling adalah proses memotong dengan mengosongkan serangkaian lubang yang bertindih dan sangat sesuai untuk bentuk yang tidak teratur.

Lembaran keluli tahan karat juga dapat dipotong menggunakan pemotongan api, yang melibatkan obor api menggunakan oksigen dan propana bersama dengan serbuk besi. Kaedah ini bersih dan cepat. Kaedah pemotongan lain dikenali sebagai pemotongan jet plasma, di mana tiang gas terionisasi bersama dengan busur elektrik melalui lubang kecil membuat pemotongan. Gas menghasilkan suhu yang sangat tinggi untuk mencairkan logam

6, Langkah keenam menghasilkan kepingan keluli tahan karat sedang selesai

Permukaan permukaan adalah spesifikasi penting untuk produk keluli tahan karat dan sangat penting dalam aplikasi di mana penampilan juga penting. Kemasan permukaan tertentu juga menjadikan keluli tahan karat lebih mudah dibersihkan, yang jelas penting untuk aplikasi kebersihan. Permukaan halus seperti yang diperoleh dengan menggilap juga memberikan ketahanan kakisan yang lebih baik. Sebaliknya, kemasan kasar sering diperlukan untuk aplikasi pelinciran, dan juga untuk memudahkan langkah pembuatan selanjutnya. Kami juga menyediakanGegelung Keluli Tahan Karat, Paip Keluli Tahan Karat.


Wuxi Minstar Steel Co., Ltd.

Setelah Banyak Tahun Berkembang, Wuxi Minstar Steel Co., Ltd. Telah Menjadi Salah Satu Pembekal China Tahap Satu.
Lihat Lagi >>
admin@minstarsteel.com
+ 86-15995278604

Pautan Pantas

Pautan Produk

Hak Cipta © 2020 Wuxi Minstar Steel Co., Ltd. Hak Cipta Terpelihara.Peta LamanDisokong olehLeadong